Jokainen pitkälle vaellukselle lähtenyt tietää kuinka hankalaa välillä on suunnitella aterioita. Täytyy olla vaihtelua, mutta tarvikkeiden paino ei saa kuitenkaan nousta liian korkeaksi. Siksi kunnollinen suunnittelu on kaiken a ja 0.

Tässä postauksessa annan hieman vinkkejä kasvissyöjille, jotka lähtevät vaellukselle.

Kasvissyöjät voivat korvata jauhelihan

esimerkiksi Quorn-rouheella.

quorn
Quorn-rouhetta.

 

Quorn-rouhe on hyvin samantapaista kuin jauheliha. Rouheen kuivatus tapahtuu samalla tavalla kuin jauhelihankin, josta olen kirjoittanut aiemmin.
Quorn itsessään on sieniproteiinia ja sisältää myös kananmunanvalkuaista, joten vegaaneille tuote ei ikävä kyllä sovellu. Quornissa on hyvässä suhteessa hiilihydraatteja, proteiinia ja energiaa, joten se soveltuu retkelle mainosti!

Vinkki!

Liota quorn ja lisää tomaattimurskaa ja mausteita niin saat siitä bolognese-kastikkeen!

Soijarouhe:

  • soijaSoijarouhe on erinomainen proteiinin lähde vaelluksella. 
  • Soijarouhe kannattaa laittaa likoamaan ennen ruoanlaittoa. Esimerkiksi leiripaikalle tultaessa, laita soijarouhe sekä muut kuivatetut tuotteet likoamaan ja vasta sen jälkeen pystytä teltta.

Kätevän risoton saat tehtyä riisistä, soijasta ja vihanneksista. Kuivata ennen vaellusta vaikkapa sipulia, valkosipulia ja paprikaa, joita on mukava laittaa risottoon.

Valmiit pussit kaupasta:

  • Kaupasta löytyy paljon valmiita ruoka
    -annoksia, joihin lisätään liha. Korvaa liha soijalla tai quornilla ja laita sekaan vielä vihanneksia, niin saat maittavan ja täyttävän annoksen.
  • Hyvänä esimerkkinä italian– ja meksikonpata soijalla. Ongelmana kyseisissä padoissa on valmistusaika, 15-20 min. Samalla kun ruoka valmistuu voi tietenkin puuhailla jotain muuta hyödyllistä, kuten vaikkapa hakea nuotioon puita.

Kaupasta löytyvä BlåBandin Tandoori kasvispata on erinomainen. Ainoa pieni miinus on valmistusaika. Pataa täytyy ensin liottaa kylmässä vedessä n. kymmenen minuutin ajan. Järkevä retkeilijä tosin osaa ennakoida ja pystyttää vaikka teltan sillä välin.

  • Pavut ja linssit on erinomaisia ruokia lyhemmille retkille. Kuivina ne vaativat pitkän kypsymisajan ja märkänä painoa tulee jonkin verran.

Ateriat vaelluksella voivat olla hyvinkin maukkaita kunhan jaksaa vaan tehdä huolelliset esivalmistelut ja suunnitella kunnolla. Kaikkea ei kuitenkaan aina kannata suunnitella liian tarkkaan, sillä luonnosta voi löytyä vaikka mitä herkullista, esimerkiksi sienet.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s